Friday, September 4, 2020

Bytte coiler, BMW N52 - replace ignition coils, BMW N52 engine

English version? Scroll down!

Som nevnt tidligere fikk jeg litt problemer med en coil som falt ut på vei hjem fra Tyskland med BMWen. Motoren har en coil per sylinder, og det er ikke helt ukjent at disse coilene takker for seg etter en del år. Jeg kom meg hjem ved å stoppe og starte motoren på nytt når en coil falt ut, da var den "back in business" og alt var bra. Men - ingen tvil om at noe måtte gjøres her.

Å kjøre med en sylinder som ikke tenner anbefales ikke, da det medfører uforbrent bensin i katalysatoren, noe som overoppheter og ødelegger den ganske raskt.

Jeg så på coilene og så at unntatt én som nok var skiftet tidligere, var alle fra november 2005, altså sannsynligvis fra bilen var ny. Bestemte meg derfor for å bytte alle sammen, da man blir stående langs veien om en coil svikter og restart-trikset ikke fungerer.

Prosedyren er forholdvis enkel:

  1. (Ta av plastdekselet under frontruten for å komme til hele motoren) - dette kan droppes om man heller vil fikle litt innunder dekselet. Valgte å ta fiklingen.
  2. Ta av plastdekselet oppå motoren (mitt var ikke skrudd - skruehodene på dekselet er bare pynt. Noen er visst også skrudd.
  3. Løft opp låsebøylen på coilene, trekk coilen litt opp, ta ut kontakten.
  4. Sett den nye ned i hullet, men ikke helt ned, sett i kontakten og klikk låsebøylen ned igjen
  5. Dytt coilen helt på plass. Pass på at pakningen ligger tett mot toppdekselet.
  6. Gjenta for alle 6 coiler.
  7. Sett på plastdekselet.
Nå er jeg over snittet pirkete, så brukte sjansen til å rengjøre ordentlig med tannbørste og såpe når dekselet først var av. Ser ut som nytt igjen. :) 

En utfordring jeg støtte på var at de første coilene jeg kjøpte ikke passet. De så helt like ut, men det var en minimal forskjell på kontakten. De hadde sentrert føringspinne på kontakten, mens de jeg hadde på bilen fra før hadde føringspinnen til venstre. Litt merkelig, da de ble bestilt på chassisnummeret til bilen og skulle passe.

Etter litt detektivarbeid viser det seg følgende: Coilene med sentrert og venstrestilt føringspinne er identiske bortsett fra dette, men av en eller annen grunn endret BMW kontakten fra venstrestilt til sentrert ca. midt i 2006. Min bil er laget før dette og hadde derfor den gamle typen.

Grunnen til at det er den "nye" typen som kommer opp som riktig til min bil finner man i BMWs servicemanual. Den foreskriver at den gamle typen er utgått og at man ved behov for å bytte coiler skal bytte kontakthuset til ny type for å kunne bruke ny type coiler. Derfor viser delekatalogen til BMW kun ny type, men på ettermarkedet mangler informasjonen om at det forutsetter bytte av kontakthus. 

Nå er det slik at på ettermarkedet finnes begge typer og det er spesifisert gammel type til biler produsert frem til en gang i 2006, så jeg endte opp med å bestille den typen som passer på kontaktene i bilen. Jeg endte opp med coiler fra NGK. Til tross for at de er "Made in China" får jeg tro de holder en stund. Gammel type med venstrestilt pinne har nummer 48216, ny type med sentrert pinne har nummer 48206. Perfeksjonisten i meg sier jo at å følge instruksjonene til BMW til punkt og prikke bedrer nattesøvnen, men sånn ble det ikke denne gangen. :) 

On my way home from Germany last week, I had some problems with a cylinder intermittently missing. A restart temporarily fixed the issue, but it was clear that something had to be done. The N52 engine uses one igntion coil per cylinder, and they are prone to going bad after many years, probably due to heat cycling and harsh conditions.

Driving with a non-op cylinder is not recommended, as it might cause unburned fuel to be dumped in the exhaust, which in turn will overheat and damage the catalytic converters, which are very expensive to replace.

I had a look at the coils, and except for one that obviously had been replaced some time, the other five were from 2005 - probably been there since the car left the factory. If one coil fails and a restart doesn't fix it temporarily, you're stranded. That's why I opted for replacing all six coils. They are not very expensive at around €35/piece for a well-known brand, or €50/piece for BMW original.

The procedure is simple: 

  1. Remove the plastic cover below the windshield (you can leave it in place, but it will be tight getting to the rear two coils and getting the plastic engine cover out and back in)
  2. Remove the plastic engine cover (mine was just snapped on, the bolts on the cover are fake. I've heard that some covers might have actual bolts)
  3. Unlock the connector on the coils by opening the clip on the top. Lift the coil slightly up and unplug the connector.
  4. Replace the coil, plug the connector back in, lock it using the clip on top, make sure the coil is fully seated.
  5. Repeat for all six coils.
  6. Put all plastic covers back on.
While I had things apart, I took the time to clean under the plastic cover using some APC and an old toothbrush. Looks like new now. :) 

The first coils I bought did not fit. They looked identical, but the connector did not fit. I found out that they had a central guide pin while my old coils had the guide pin on the left. This was strange, as I ordered the coils using the chassis number of the car.

It turns out that BMW changed from the pin on the left to the centered pin some time in 2006. The coils appear to be identical except for this, so I don't know what actually changed, if anything at all. But why did I get the wrong parts? I found that the BMW OE parts removed the old-style coil and only sell the new style - with a guide that if you need to replace coils, you should also replace the connector housing to the new style to make it fit the new coils. This information is of course not mentioned anywere outside the BMW universe and explains why I got parts that didn't fit. 

For OEM parts, you can usually get both old and new style. I first ordered the NGK 48206, which was the wrong type for my car - then returned them and got NGK 48216, which had the right plug. I might sleep better if I did like BMW told me and replaced the connectors to use the new style coils, but, well, this is good for now. Let's see how long the NGK coils - made in China - hold up. 



Gammel type coil med venstrestilt føringspinne/old style coil with guide pin on the left.


Ny type coil med sentrert føringspinne. Passer ikke på biler laget før medio 2006 uten å bytte kontakthus. New style coil with centered guide pin. Will not fit cars made before mid-2006 without replacing the harness connector.

1 comment:

  1. Imponert over detektivarbeidet rundt coilene! 👍

    ReplyDelete

Rustbeskyttelse med Fluid Film lanolinolje

Selv om jeg ikke kjører mye på vinteren var litt av tanken med å kjøpe denne bilen at den i hvert fall *kan* brukes på vinteren. Da den ekst...