Monday, September 7, 2020

Rustbeskyttelse med Fluid Film lanolinolje

Selv om jeg ikke kjører mye på vinteren var litt av tanken med å kjøpe denne bilen at den i hvert fall *kan* brukes på vinteren. Da den ekstreme saltingen i Norge ødelegger alt som er av metall på en bil bestemte jeg meg for å gjøre noen mottiltak. Lakken er grei nok, for å vaske bil er jeg flink til, men verre med understell og hulrom.

Man har to muligheter for rustbeskyttelse:

1. Løsemiddelbaserte behandlinger som Tectyl, Mercasol og lignende. Dette er meget bra behandlinger, men forutsetter at bilen er rustfri. Da snakker vi HELT rustfri som i aldri vinterkjørt og forsåvidt ny bil. Går man for en slik behandling på en ny bil og følger den opp har man et meget godt utgangspunkt for mange år uten bekymringer for rust. Disse behandlingene går enkelt forklart ut på at alle løse deksler monteres av, det rengjøres, sprøytes først tynnstoff i hulrom og på overflater, så konserveres dette med et tykkstoff på utsatte overflater slik at man effektivt har "pakket inn" hele undersiden i et beskyttende lag.

Denne behandlingen bør kontrolleres med jevne mellomrom slik at den kan holdes ved like - dette står i informasjonen man får etter å ha gjennomført. Prismessig ligger en slik behandling på 6-8000 for en vanlig personbil og tar to dager, da det er mye demontering og montering, og bilen må tørke grundig etter vask før den sprøytes.


2. Oljebaserte behandlinger som Fluid Film. Dette er også meget bra saker, men er noe mindre holdbare enn de nevnt i punkt 1, da det er snakk om kun olje og fett og ikke noe som stivner og danner et hardt skall. Fordelen er at der behandlingen i punkt 1 kun er egnet til nye, helt rustfri biler kan denne typen behandling brukes på biler som allerede har fått noe overflaterust, og det betyr at det er aldri for sent å ta en slik behandling. Dette er derfor løsningen jeg gikk for.

Bilen ble levert til Oslo Antirust som jeg har hatt god erfaring med tidligere, for en standardbehandling. Denne går ut på at olje sprøytes inn i de hulrom man kommer til (kanaler, dører, innside av hjulbuer), deksler under tas av og undersiden sprøytes, men innerskjermer demonteres ikke. Da må man ta en mer grundig behandling. 

Behandlingen tok 1,5 time og det lukter litt ubestemmelig av oljen som brukes, men dette gir seg etter relativt kort tid. Når man kikker under bilen ser man at alt er grundig innsauset i et tykt lag olje. Dette vil etter hvert tiltrekke seg en del støv, så undersiden av bilen ser ikke spesielt pen ut etter en stund - men under det beskyttende fett- og støvlaget er det som nytt, da saltlaken og fuktighet ikke kommer til. 

Fluid Film har også særdeles god krypeevne og oljen vil krype inn i alle karosserifalser og skjøter der den er påført slik at disse beskyttes fra salt og vann. 

Det er et hyggelig syn å se undersiden av bilen dekket av olje som holder salt og vann unna metallet. Selv om BMW E87 ikke er kjent for å ha særlig rustproblemer er det noen svake punkter, som blant annet traversen bak. Siden min bil kom fra Tyskland har den ikke vært utsatt for så ille vinterforhold, så traversen var, bortsett fra litt overflaterust, meget bra. Etter å ha fått på Fluid Film kan jeg også være sikker på at det forblir slik. :) 



No comments:

Post a Comment

Rustbeskyttelse med Fluid Film lanolinolje

Selv om jeg ikke kjører mye på vinteren var litt av tanken med å kjøpe denne bilen at den i hvert fall *kan* brukes på vinteren. Da den ekst...