Tuesday, September 1, 2020

1995 Mercedes-Benz E36 AMG

Da var turen kommet til neste bil.

Denne kjøpte jeg høsten 2015 da jeg fikk et tips av en kamerat om at den skulle selges. Bilen kom til Norge fra Tyskland i 2006, hadde fullt servicehefte til 2006 og hadde ikke blitt kjørt mye i Norge. Prisen jeg betalte den gangen var meget lav, men bilen hadde en del utfordringer å ta tak i. 


Slik så den ut da jeg hentet den. Så ikke så aller verst ut på dette bildet, men definitivt en del å ta tak i. Den aller største utfordringen var at noen hadde kappet ut chassisnummeret for å kjøre på skiltene til en '86 230TE en gang. Fantastisk god ide... not! 

Jeg bestilte nye biter med chassisnummer (leveres som originaldel), monterte dette og bestilte time hos Statens Vegvesen for ID-kontroll. Det gikk uten problemer, og bilen hadde da fått igjen sin opprinnelige ID, som aldri hadde blitt importert til Norge. Dette lot seg også løse, og ikke så lenge senere sto bilen der med norske skilter og originalt chassisnummer. 

Skilter på!

Som man nok ser av dette bildet var det litt kosmetiske utfordringer. Det hjalp litt å få tak i noen mer riktige felger. Akkurat denne bilen ble levert med 3-delte felger originalt, men prisene på disse i Tyskland er ikke spesielt hyggelige. Jeg kom derimot over fire C36 AMG-felger i nøyaktig samme dimensjon og innpress på Finn, og de passet meget bra. 

Etter 290000 km var det litt behov for en mid life update. Jeg begynte på det jeg fint kan gjøre selv - det tekniske. Alt av understell ble byttet ut, litt annet småtteri lakkert og fikset, og det gjorde underverker - nå var det nesten som å kjøre "ny bil".

Travers bak tatt ut og klar for demontering, lakkering og nye deler.

Etter at alt dette var gjort var det på tide å ta en tur. En vår-roadtrip i 2016 til Berlin og Praha sto på programmet, og det forløp ganske knirkefritt.

En kuriositet er at AMG-motoren, som 300-24, egentlig ikke har rødmerking før 7000 rpm, men de byttet ikke turtelleren fra vanlig E320..

Sommeren 2016 ble ikke bilen så mye brukt, men jeg hadde begynt å se meg litt lei på at den var såpass dårlig i lakken, og det var et par ruststeder å ta tak i.

Innerskjerm høyre foran - et rusthull som nærmest er standardutstyr på Mercedes W124.

Verdiutviklingen på uvanlige modeller av Mercedes W124 har vært ganske pen de senere årene, og jeg bestemte meg for at bilen fortjente en restaurering av lakk og karosseri fremfor å lappe amatørmessig på det. 








Som man kan se av bildene var det mer enn nok å ta tak i. Jeg fatter ikke at Mercedes aldri har klart å få skikk på dette med rust..

Etter rundt 150 timer karosseriarbeid for fjerning av rust var det klart for grunnarbeid og lakkering.





Først innvendig..





Og så utvendig. I forbindelse med alt dette arbeidet ble også motoren tatt ut, og siden det er uaktuelt å sette inn igjen en rusten, oljesvettende motor skulle det tas en liten runde her også. Toppen ble tatt av for å utbedre en kjent oljelekkasje, og det avdekket problemer..






Skader på stempler og sylindervegger. Altså motoroverhaling neste. Med oversize-stempler som måtte spesiallages (de er jo ikke like 280/320) og litt annen jakt på uvanlige deler fant motoren til slutt sammen igjen:

Status per september 2020 er at bilen fremdeles ikke er ferdig satt sammen, men det begynner å ligne noe. Den blir trolig ikke ferdig før vinteren, men jeg har tro på at den skal kunne rulle litt sommeren 2021.


No comments:

Post a Comment

Rustbeskyttelse med Fluid Film lanolinolje

Selv om jeg ikke kjører mye på vinteren var litt av tanken med å kjøpe denne bilen at den i hvert fall *kan* brukes på vinteren. Da den ekst...